Vilka är de vanligaste problemen med ip-telefoni?

Bredbandstelefoni eller IP-Telefoni är inte helt fritt från problem och kan inte riktigt jämställas med den vanliga koppartråden från Telia ännu. Till skillnad från fast telefoni på koppar kräver IP telefoni en omvandlare som kopplas in mellan telefonerna och bredbandet hos abonnenten. Det finns även rena IP telefoner som inte kräver en omvandlare. Den stora skillnaden är att "bäraren" av telefonin (Internetförbindelsen) inte står under operatörens kontroll hela vägen fram till abonnenten och att samma förbindelse normalt används till mer än bara telefoni. I det vanliga analoga telenätet används olika teknik för att skicka fram telefonsamtal och bredband till abonnenten utan att de stör varandra. I IP telefonivärlden sker separationen med hjälp av bandbreddsreservation men inte alla internetoperatörer stödjer detta ännu och därför kan ibland telefoni och internetanvändande behöva slåss om samma kapacitet.

De problem man kan råka ut för har egentligen väldigt lite med själva iptelefonitjänsten att göra utan mer med hur bredbandet hos IP telefoniabonnenten används. Vanligast är att brandväggar och kraftig användning av bredbandet orskar störningar.

De problem som orsakas av brandväggar är nedkoppling av pågående samtal efter 10-30 sekunder och att ljud bara hörs i en riktning eller inte alls i värsta fall. Orsaken till detta är helt enkelt att brandväggen blockerar kommunikationen mellan vår tjänst och omvandlaren (telefonadaptern) eller IP telefonen. Problemet löses bäst genom att använda en brandvägg som kan känna igen och behandla IP telefoni korrekt. Ett annat alternativ är att använda en adapter eller ip telefon som kopplas in mellan brandväggen och bredbandet istället för bakom brandväggen.

Kraftig användning av bredbandet orsakar främst störningar på ljudet. Om du samtidigt pratar i telefon och tex hämtar en stor fil från Internet, kan ljudet hacka eller helt falla bort. Orsaken är att det helt enkelt inte finns plats för ljudet på din bredbandsanslutning när detta måste slåss om bandbredden med andra program. Normalt samsas all data likvärdigt om kapaciteten på din bredbandsanslutning men telefoniljud har den egenskapen att den skickas som många små paket med ljudbitar till skillnad mot en filöverföring skickas som färre och större paket. När ljudet måste vänta på att dessa stora paket skickas uppstår en fördröjning, som först leder till eko och till sist till att ljudet försvinner stötvis eller helt. Om du inte använder din internetanslutning samtidigt som du pratar i telefon men ändå upplever problem med ljudet kan det bero på att din Internetleverantör har för lite kapacitet eller har problem med kvaliteten. 

Funderar du på att koppla fax, modem, larm, kortläsare eller annan maskinell utrustning till din IP telefonianslutning skall du vara medveten om att dessa har mycket högre krav på ljudet än vanlig telefoni. I de flesta fall går det bra att använda din anslutning till utrustning som denna, men om du har störningar enligt ovan medför det som oftast att det inte fungerar alls. Prata gärna med oss innan du kopplar in utrustningen så kan vi hjälpa dig till en bra lösning.

Om du har egen brandvägg undvik så långt det är möjligt att placera IP telefoner och adaptrar bakom brandväggen. Säg till oss vid beställningen att du har en egen brandvägg så skickar vi en adapter som du sätter mellan din brandvägg och bredbandet istället för den vanliga. Det finns även brandväggar med inbyggda telefonadaptrar, en riktigt bra sådan heter Draytek Vigor 2100VG och kostar runt 1600 kronor inklusive moms. Vi hjälper till med inställningen av denna om du önskar. Om du har en fiberanslutning med seperat LAN port för IP telefoni används vår vanliga adapter.

 

Add Feedback